Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 9 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Městská nemocnice v Brně
Kozhevnikova, Vlada ; Hybská, Bohumila (oponent) ; Sedláček, Michal (vedoucí práce)
Předmětem řešení diplomové práce je návrh moderního a funkčního objektu nové městské nemocnice pro město Brno s kapacitou 550 lůžek a 1500 zaměstnanců. Při práci nad návrhem jsem si zvolila lokalitu v městské části Brno – Komárov. Pozemek je ze severní části limitován velice fretkovanou ulici Černovickou, na východní straně je omezena řekou Svitavou. Z jižní strany území hraničí se stávající železniční trati, s jejíž odstraněním se počítá v budoucnu. S případným rozšířením pozemku počítám a mám i alternativní návrh pro případ rozšíření kapacit nemocnice, viz. výkres situace místa stavby. Diplomová práce se tedy zabývá architektonickou studii nemocnicí a řeší i blízké okolí stavby. Hlavní myšlenkou bylo využití všech kladů území a především blízkost řeky Svitava – koncept „Nemocnicí na řece“. Vzhledem k tvaru pozemku a charakteru okolní zástavby jsem se rozhodla pro pavilonový typ nemocnice – celková hmota je rozdělena na 4 základní bloky dle účelu. Severní blok A slouží především jako rehabilitační křídlo. Východní křídlo B slouží jako administrativní a komerční část. Blok C – porodnice s navazujícím gynekologickým oddělením a lůžkovými odděleními. A poslední jižní blok D slouží pro emergency případy s pohotovostí, zákrokovými a operačními sály a oddělením JIP a ARO. Kromě logického rozdělení nese toto rozdělení i filozofskou myšlenku. Dle Hippokratově nauky, otce medicíny, lidské tělo obsahuje čtyři základní tělesné šťávy, které určují temperament člověka. Tato myšlenka je těsně svázána s myšlenkou čtyřech živlů, která je ohniskem architektury. Každý z čtyř živlů má přesně stanovené kanóny – barvu, světovou stranu a temperament člověka. S touto myšlenkou jsem vytvářela barevné řešení fasády a také i okolí nemocnice. Mým záměrem bylo vytvoření otevřeně a zajímavě nemocnice – v rámci svého pozemku řeším trasy pro cyklisty a pěší výlety. Vytvářím atrakce – sochy živlů schované v zeleni parků a také zajímavý „dopravní prostředek“ – lávku, která mění svůj pohyb a
Zahrada mateřské školy Rabí a její revitalizace
MEŠINOVÁ, Eva
Tato bakalářská práce se věnuje zahradě Mateřské školy Rabí a její revitalizaci. V teoretické části jsou popsány oblasti rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání s přihlédnutím k environmentální výchově. Dále možnosti využití živlů v rámci přírody a všech lidských smyslů. Práce nabízí i možnosti konstrukčních prvků, které lze využít při revitalizaci přírodního hřiště. V praktické části je po vyhodnocení předvýzkumu navržen projekt k revitalizaci školní zahrady Mateřské školy Rabí a je zde uvedeno, proč jsou dané prvky vhodné k umístění na této zahradě.
Kulatost krystalu
MOLÍKOVÁ, Veronika
Diplomová práce odkrývá latentně přítomné vztahy provazující teorii vnímání Maurice Merleau-Pontyho a teorii snění Gastona Bachelarda. Skrze nalezení společné báze obou modů zakoušení světa, nastínění interakce tělesnosti a imaginace, jehož intencí bylo objasnění Bachelardova konfúzního, netransparentního pojmu r?verie, se práce zaměří na dílo norského umělce Edvarda Muncha. Cílem krátké intepretace je pohlédnout prismatem Bachelardových, zejména živlových, snových obrazů na Munchovu tvorbu a sledovat jejich "krystalizaci", jak v linii literární, tak v linii výtvarné. Fundamentálním kořenovým systémem vyživujícím "tělo výkladu" se stane dialektika výšin a propastí (o níž se pojednává v Bachelardových knihách Vzduch a sny a Země a snění vůle), jejíž napětí, podobajíc se neviditelnému proudu, vnuká rytmus celému Munchovu magnum opus. V onom vertikálním rozpřažení tak své relevantní místo zaujme jak motiv závrati, tak zrcadlový odlesk strachu z pádu, touha po odhmotnění, vyvázání z pout "látkové výměny", osvobození od "vtělenosti subjektu". Závěrečná kapitola pak doslova "uzavře kruh" vhledem do fenomenologie kulatého. Důležitým médiem, jež načrtává spojnici obou polovin práce a jehož prostřednictvím je konstruována obhajoba vidění jako z podstaty performativního aktu, se stává fenomén čáry. Povaha čáry nabývá hodnoty klíče odemykajícího možnost aplikace bachelardovské metody na umění vizuálního typu, odhaluje implicitní potenci epifanie snových obrazů ve výtvarném umění - ukazuje, že malba není bezduchou mělkou nezaujatou mimesí, ale obsahuje svůj afektivní neviditelný rozměr.
Městská nemocnice v Brně
Kozhevnikova, Vlada ; Hybská, Bohumila (oponent) ; Sedláček, Michal (vedoucí práce)
Předmětem řešení diplomové práce je návrh moderního a funkčního objektu nové městské nemocnice pro město Brno s kapacitou 550 lůžek a 1500 zaměstnanců. Při práci nad návrhem jsem si zvolila lokalitu v městské části Brno – Komárov. Pozemek je ze severní části limitován velice fretkovanou ulici Černovickou, na východní straně je omezena řekou Svitavou. Z jižní strany území hraničí se stávající železniční trati, s jejíž odstraněním se počítá v budoucnu. S případným rozšířením pozemku počítám a mám i alternativní návrh pro případ rozšíření kapacit nemocnice, viz. výkres situace místa stavby. Diplomová práce se tedy zabývá architektonickou studii nemocnicí a řeší i blízké okolí stavby. Hlavní myšlenkou bylo využití všech kladů území a především blízkost řeky Svitava – koncept „Nemocnicí na řece“. Vzhledem k tvaru pozemku a charakteru okolní zástavby jsem se rozhodla pro pavilonový typ nemocnice – celková hmota je rozdělena na 4 základní bloky dle účelu. Severní blok A slouží především jako rehabilitační křídlo. Východní křídlo B slouží jako administrativní a komerční část. Blok C – porodnice s navazujícím gynekologickým oddělením a lůžkovými odděleními. A poslední jižní blok D slouží pro emergency případy s pohotovostí, zákrokovými a operačními sály a oddělením JIP a ARO. Kromě logického rozdělení nese toto rozdělení i filozofskou myšlenku. Dle Hippokratově nauky, otce medicíny, lidské tělo obsahuje čtyři základní tělesné šťávy, které určují temperament člověka. Tato myšlenka je těsně svázána s myšlenkou čtyřech živlů, která je ohniskem architektury. Každý z čtyř živlů má přesně stanovené kanóny – barvu, světovou stranu a temperament člověka. S touto myšlenkou jsem vytvářela barevné řešení fasády a také i okolí nemocnice. Mým záměrem bylo vytvoření otevřeně a zajímavě nemocnice – v rámci svého pozemku řeším trasy pro cyklisty a pěší výlety. Vytvářím atrakce – sochy živlů schované v zeleni parků a také zajímavý „dopravní prostředek“ – lávku, která mění svůj pohyb a
Concepts of Space in Victorian Novels
Sukdolová, Alice ; Procházka, Martin (vedoucí práce) ; Potočňáková, Magdaléna (oponent) ; Vránková, Kamila (oponent)
Práce se zabývá koncepcí prostoru vybraných viktoriánských románů nejprve v jeho povrchové struktuře a posléze zkoumá hloubkové vztahy těchto struktur k archetypálním a symbolickým složkám prostoru v literatuře. Ke zkoumání "povrchu" byla využita filosofie pojetí prostoru Deleuze a Guattariho rozlišující prostor hladký (nomádský) a zvrstvený (civilizačními zásahy). Další část práce využívá filosofickou perspektivu vnímání prostoru Gastona Bachelarda, jehož Poetika prostoru zachycuje fenomenologii básnického obrazu s důrazem na archetypální pojetí hloubky prostoru a jeho funkci v lidském podvědomí. Práce se zaměřuje na vybrané romány viktoriánské doby, které nesou jisté společné znaky (centralizace prostoru, otevřenost krajiny, vztah k místu nebo určitému regionu), a v tomto směru podrobuje analýze romány sester Brontëových (Na Větrné hůrce, Jana Eyrová), Thomase Hardyho a George Eliot (Mlýn na řece Floss, Daniel Deronda).
Souvislost osobnostních charakteristik a charakteristik tělesné konstituce
Knesplová, Monika ; Bahbouh, Radvan (vedoucí práce) ; Šípek, Jiří (oponent)
Tato diplomová práce se teoreticky i prakticky zabývá vztahem mezi fyzickými, zejména pak konstitučními, znaky osobnosti a temperamentem. Mezi nejstarší přístupy v psychologii osobnosti, které tyto dva aspekty člověka propojují a vnímají je jako jednu stránku téhož, patří přístupy konstituční, především pak teorie Ernsta Kretschmera a Williama Sheldona. Celostní pojetí člověka propojující psychické a fyzické aspekty osobnosti však nalézáme i v neevropských medicínských systémech. Jednou z nejstarších dochovaných léčebných nauk světa je ájurvéda, která tělesnou konstituci i temperament integruje a dále využívá pro léčebné účely. Předmětem teoretické části bylo představení těchto teorií, směrů a dalších oblastí, které se o propojení fyzického a psychického pokoušely či pokoušejí. V praktické části práce pak bylo cílem empiricky ověřit opodstatněnost somatických typů Kretschmerovy teorie a ájurvédy a dále se zaměřit na vztah vybraných fyzických aspektů a temperamentu. Pro tyto účely byl použit dotazník 4 Elements Inventory zachycující temperament pomocí metafory živlů, jež se v ájurvédě také objevují. Dále byl vytvořen Dotazník fyzických vlastností obsahující tři části: první část dotazující se na Kretschmerovu typologii, druhou část zaměřenou na ájurvédské konstituční typy a třetí část dotazující se...
Hledání harmonie ve výtvarném projevu
BOUDOVÁ, Julie
Cílem této práce je poznání východního umění feng-šuej, vybrání konkrétní části a jeho následné uvedení do praxe na Základní umělecké škole. Zabývá se "Teorií pěti prvků", neboli pěti živly, kterými jsou oheň, země, kov, voda a dřevo. Teoretická část popisuje teorii feng-šuej a krátkou historii východního umění. Základy výtvarné výchovy a jednotlivé druhy výtvarné tvorby, zejména tvorbu prostorovou a akční. Praktická část je záznamem výuky ze Základní umělecké školy, tedy uvedení tématu do školní praxe.
Živly
GRANČAYOVÁ, Marie
Cílem této teoreticko praktické diplomové práce je nastínění představy o existenci čtyř základních živlů se zaměřením na jejich vlastnosti, které lze přímočaře převést do po-vahových a temperamentových rysů člověka. Dále obsahuje zpracování tématiky symbolu a alegorie v umění, vysvětlení pojmů a do určité míry charakterizuje vývoj, včetně jejich ob-jasnění na základě konkrétních uměleckých děl. Práce se zabývá i využitím tematiky živlů, symbolu a alegorie jako inspiračního zdroje ve výtvarné výchově na základní škole. Praktickou částí je kolorovaná kresba s motivem figurální kompozice čtyř alegorických postav představujících základní živly.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.